Welke KEUZE maak jij?

Marie-Chantal Hoppenbrouwers

Je kunt slachtoffer blijven van wat je is overkomen of je maakt de keuze dat je hier beter en veerkrachtiger uit gaat komen.

En dat is niet iets wat ik zelf bedacht heb maar het is wel mijn stellige overtuiging.

In het boek ‘De Keuze’ van Edith Eva Eger, psycholoog en Auschwitz-overlever wordt het zo prachtig verwoord.

In de scene die ze beschrijft staat ze met haar zus Magda naakt op appel. Ze zijn net aangekomen in het kamp Auschwitz en ze worden meteen kaalgeschoren. Haar zus staat met haar dikke bos haar in haar handen en vraagt aan Edith: “Hoe zie ik eruit?”
Edith realiseert zich dat ze niet zomaar iets kan zeggen, maar een waarheid moet zeggen die geen pijn doet. Want haar zus had altijd het idee gehad dat ze het van schoonheid moest hebben.
Dus ze zegt: ‘Je ogen, ze zijn zo mooi. Ze zijn me nooit opgevallen toen ze bedekt werden met al dat haar’.

In het boek verklaart ze vervolgens aan de lezer: 
“Het is de eerste keer dat ik zie dat we een keuze hebben: aandacht besteden aan wat we zijn verloren of aandacht besteden aan wat we nog hebben.”

Later maakt ze hier haar levenswerk van.

Ze was ooit voorbestemd om ballerina en turnkampioen te worden. Ze was voor de oorlog aan het trainen voor de Olympische spelen. Daar kwam abrupt een einde aan omdat ze joods was en niet meer mee mocht trainen.
Vervolgens wordt ze met haar ouders en zus opgepakt en naar Auschwitz afgevoerd.
Haar ouders ziet ze, na aankomst in het kamp nooit meer terug. Zij gaan meteen de eerste dag de gaskamer in. Zelf overleeft ze met haar zus de oorlog en emigreert een aantal jaar later naar Amerika. Waar ze op haar veertigste psychologie gaat studeren.
Nu, as we speak, op haar 92ste geeft ze nog steeds tedtalks en inspireert ze veel mensen met haar verhaal.

Haar belangrijkste drijfveer om dat te doen is mensen voor te houden dat je geen slachtoffer hoeft te worden van wat je overkomt.

In het tweede deel van het boek beschrijft ze haar eigen proces na de oorlog en haalt ze voorbeelden aan van cliënten die ze begeleid heeft in haar praktijk.

Ze vertelt over haar reis als psycholoog en wat ze leert van haar cliënten.
Ze noemt haar therapievorm: “Keuzetherapie”.

Het is belangrijk om te voelen, dat als je iets heftigs overkomt, zoals een scheiding of relatiebreuk, dat je dan kunt kiezen om daar géén slachtoffer van te worden.
Dat betekent niet dat je stoer en sterk door moet gaan met het leven en geen aandacht besteed aan alle emoties die daarbij horen.
Je moet juist huilen en schreeuwen om je verdriet en boosheid een uitweg te geven.
Daarnaast kun je besluiten dat je deze ommekeer in je leven gaat gebruiken om het heden te verrijken.

Of zoals Richard Farson zegt, de ‘uitvinder’ van de calamiteiten theorie:
“Je kunt in de gevangenis van het verleden leven 
of je kunt het verleden de springplank laten zijn die jou het leven helpt bereiken dat je nu wilt leiden.”
Hij zegt dat het vaak de crisissituatie is die ons als mens verbetert.

Dat is voor mij waar veerkracht voor staat.
Er gebeurt iets heftigs in je leven en je maakt de keuze dat je van deze verandering iets wil leren, dat je wilt groeien als mens. Zodat je bij de volgende heftige gebeurtenis weet en voelt dat je het aan kan.

Dus als je je nu overspoelt voelt door je scheiding, of je relatiebreuk na heel veel jaren relatie, heb je een keuze. Ga ik doormodderen in mijn eentje of pak ik deze gebeurtenis aan als een springplank naar een beter leven?

Als je voor dat laatste kiest kun je altijd vrijblijvend een met me van gedachten wisselen over wat jij nodig hebt en wat ik je kan bieden. Stuur me een reply op deze mail en we plannen een tijdstip voor een online ontmoeting.

Zoals Edith zegt: “Je hebt altijd de vrijheid om te kiezen.”

Kies dan voor Zelfliefde, medeleven, humor, optimisme, intuïtie, nieuwsgierigheid en zelfexpressie.

Haar moeder zei tijdens de treinreis naar Auschwitz in de veewagon tegen haar: “Onthoud dat niemand dat wat je in je eigen gedachten hebt van je af kan pakken.”
Daarmee beseft ze zich dat ze vrij is in haar gedachten.